Proč se většina podnikatelů nikdy nenaučí dělat Facebook reklamy s dobrou návratností?

Možná sami inzerujete na Facebooku. A nechte mě hádat, reklama, kterou tam děláte nemá návratnost. To znamená, že Kč, které do ní během měsíce nalijete, jsou vyšší Kč, než ty, které máte na zisku z prodejů, které díky Facebooku získáte, tedy:

Bacha, počítám přímé zisky z Facebooku. Nepočítám asistované konverze, potenciální zisky z budování značky a jiné marketingové „lži“, kterými občas klameme sami sebe.

1.Inspirují se od firem, které to neumí

Výsledek je takový, že nám nikomu Facebooková reklama úplně nefunguje, ale všichni ji dál děláme, protože chceme věřit, že to bez ní nejde. Jinak by ji přece nedělali taky všichni ostatní, ne?

Ale všichni ostatní jsou úplně stejně špatní, jako Vy. Teď bez urážky, vycházím ze statistiky.

Věděli jste, že 1 % všech inzerentů na Facebooku získá 50 % všech prokliků? A zbylých 99 % si rozdělí tu druhou polovinu. Pokud alespoň zhruba tušíte, jak funguje aukční systém u PPC reklamy, tak také víte, že Facebook odměňuje nejlepší inzerenty tak, že jejich náklady na proklik jsou téměř směšné ve srovnání se zbytkem trhu.

Takže těch spodních 99 % inzerentů, do kterých téměř jistě patříte i Vy má 50 % těch výrazně dražších a méně kvalitních prokliků.

Pokud se budete dívat na jakoukoliv konkurenci, abyste „opsali“ její styl reklam, dejte bacha. Je pravděpodobné, že ani ona to nedělá dobře.

Další tipy a triky na Facebookovou reklamu najdete v našem videu

2.Neutratí dostatečné množství peněz

Neskromně víme, že (některé) naše reklamní účty patří mezi top 1 %. Jednak za to vděčíme našich zkušenostem, reklamních účtů provozujeme několik stovek. Ale naučit se dělat reklamu na Facebooku správně vyžaduje notnou dávku štěstí.
Pokud totiž vyladíte kreativu a textaci vašich reklam na 100 %, ještě to naznamená, že reklama bude úspěšná. Teprve poté, co reklamu publikujete, začínáte s algoritmem sociální sítě hrát ruletu a u skvělé reklamy je často stále cca 20-30 % pravděpodobnosti, že se „chytne“. Zde je to skutečně o štěstí, protože Facebook sám optimalizuje šíření vaší reklamy, a to na základě strojového učení.

Je tedy zásadní, jakým konkrétním uživatelům v prvních hodinách reklamu ukáže. A když budete mít smůlu a perfektní reklama se ukáže „špatným uživatelům, Facebook získá dojem, že reklama nefunguje a začne ji ukazovat méně, za dražší proklik a hlavně béčkovým lidem.

Béčkovými lidmi mám na mysli uživatele, kteří nemají záměr nakupovat.

Vzhledem k tomu, že i když umíte reklamy na FB tvořit, než se nějaká kvůli algoritmické „ruletě“ uchytí, může to obnášet vytvořit jich třeba 50. Minimální útrata na testování jedné reklamy je na FB okolo 200 Kč, takže zahučíte za 10 000 Kč, než získáte tzv. Proof-of-Concept, který následně můžete množit.

Vám ale bude nejprve chvíli trvat vypozorovat vzory v tom, jak reklamy správně tvořit, protože potřebné zkušenosti nemáte.

Rychlost, se kterou se toto budete schopní naučit bude záviset na štěstí i na Vaši schopnosti vzory rozpoznávat. Nicméně vycházejme z mojí zkušenosti: bude to obnášet 1-2 měsíce testování při testování cca 10 reklam denně při útratách 200 Kč. 2 x 30 x 10 x 200 Kč = 120 000 Kč.

Utratili jste 120 000 Kč, abyste vypozorovali první skutečně úspěšnou reklamu a nyní dokážete tuto reklamu s alespoň začátečnickou schopností množit a duplikovat. Pro jistotu počítejte ale s tím, že Vám to potrvá déle. Bezpečné bude odhadnout, že se to naučíte poté, co utratíte cca 250-500 tisíc Kč Vašich prostředků. Pokud jste tolik zatím neutratili, spíše FB reklamy dělat neumíte.

Obrázek 1: Čím více investovaných peněz, tím větší šance na úspěch

3.Počítají lajky místo návratnosti

Ať si sladíme terminologii, tak za úspěšnou Facebook reklamu považuji tu, která má pozitivní návratnost. Ne tak většina inzerentů.

Mnoho firem považuje za zlatý grál sociálních sítí dosah a engagement. Vyhodnocují pak reklamy podle toho, kolik lidí komentovalo, sdílelo nebo lajkovalo příspěvky.

Obrázek 2: Počet lajků není cílem

Poučenější (nebo ti, kteří nemají peníze na rozhazování) pak vyhodnocují cenu za klik, což je alespoň o trochu akceschopnější metrika.

Pokud půjdeme o krok dál, vyhodnocuje se cena za nákup nebo poměr náklady na reklamu vs. tržba za prodej.

Jak správný hospodář ale tuší, dokud z reklam nebudete měřit ziskovost, tedy kolik Kč zisku máte na 1 Kč utracenou v reklamě, sice alespoň trochu otáčíte volantem, ale bez mapy.

Závěr: Neinspirujte se, dodržujte pár jednoduchých tipů, počítejte návratnost a odpracujte to

V kostce shrnuto:

  1. Nekoukejte přes plot na to, jak dělají své reklamy vaši konkurenti. Spíše to totiž dělají blbě.
  2. Než se cokoliv v životě naučíte (FB reklamu nevyjímaje), musíte si to několikrát vyzkoušet. Zde si to musíte vyzkoušet v hodnotě utracených čtvrt až půl milionu Kč „ze svých“.
  3. Nedělejte reklamu kvůli lajkům, dělejte ji kvůli ziskům. A ty měřte a vyhodnocujte pravidelně.

Chcete pomoci s tvorbou Facebook reklamy, která Vám pomůže vydělávat?

Související příspěvky:

Inizio je webová laboratoř a marketingová agentura, která je orientována na obchodní výsledek našich klientů. Věříme, že přidaná hodnota skvělých webů tkví v jejich schopnosti vydělávat Vám peníze.

Podívejte se, jak je možné díky Facebooku vydělávat miliony Kč.

Čerstvé články do vaší schránky

Našich čtenářů si vážíme, proto s Vámi rádi sdílíme novinky v online marketingu.

Pokud je chcete dostávat na e-mail, přihlaste se k odběru:

Vaši adresu použijeme pouze za účelem posílání novinek z blogu.