🔥 Nabídka vyprší 🔥
TRÉNINK ZDARMA: Jak z nuly na milion Kč za 3 měsíce díky sociálním sítím?

5 nejdůležitějších tipů, jak navrhnout obchodně úspěšný web, co vydělává peníze

Poté, co jsem pročetl desítky článků na téma „Na co si dát pozor při návrhu webu“, jsem zjistil, že žádný z nich o tom skutečně důležitém nemluvil.

Webinář zdarma: Jak na sociální sítě, aby to mělo skutečně návratnost?

Právě za chvíli začíná náš webinář zdarma, ve kterém vám ukážu, proč 97 % podnikatelů dělá na Facebooku chyby, kvůli kterým prodělávají peníze a jak se těmto chybám vy vyhnete. Tak honem, ať vám to dnes neuteče!

Všechny články byly velmi technické nebo se věnovaly z mého pohledu nepodstatným věcem (berte, prosím, s rezervou), jako hlavně si udělejte analýzu klíčových slov, připravte si analýzu see-think-do-care, jak vybrat nejlepší prototypovací nástroj…

Přemýšlel jsem, proč se ani jeden článek nevěnoval tomu nejdůležitějšímu, tedy jak navrhnout web, aby generoval peníze.

Předpokládám, že to je hlavně z důvodu, že to autoři článků, které jsme objevil nevědí, protože si nikdy nedělali web sami pro sebe, který by je musel živit.

My tuhle výhodu a nevýhodu zároveň máme, protože ve firmách, které patří do rodiny INIZIO nás naše vlastní weby živí. Ať už jde o naši agenturu, náš software nebo e-shopy, které nám patří. Všechny tyto weby si na sebe musejí vydělávat.

Shrnul jsem Vám tedy 5 nejčastějších chyb a zároveň tipů, jak na web, který vám bude vydělávat peníze. Tady jsou:

1. Web by neměl být o Vás a pro Vás!

Obrázek 1: Pro koho web děláte?

Nejspíš hned první bod Vám bude znít divně. Ale zamyslete se nad tím. Stavíte web pro sebe jako svojí výstavní skříň, anebo jej stavíte, aby sloužil co nejlépe vašemu zákazníkovi?

Samozřejmě, že zákazníkovi. A strašně (strašně strašně) moc firem v tomto dělá chybu. Tvoří si web, kde na první místo staví své reference, historii společnosti, úvodní slovo generálního ředitele nebo například certifikáty a ceny, které vyhrály a co všechno sponzorují.

Dovolte mi, abych Vám něco pověděl. Jsem váš zákazník a mě to nezajímá. Jde mi o jednu jedinou věc. Jak vyřešíte můj problém a moji touhu? Víc vědět nepotřebuji. Nepřišel jsem si na Váš web číst o vašich životech. Zajímá mě jen můj život.

Klasický příklad firmy, která se této chyby dopouští je SKANSKA viz www.skanska.cz.

Obrázek 2: Špatný příklad (SKANSKA)

Velmi úspěšná stavební firma, která ovšem na svém webu řeší všechno kromě toho, co zajímá zákazníka. Skoro to vypadá jako web politické nebo neziskové organizace. Polovina obrazovky je věnována vychloubání nebo podsouvání informací, které nikoho nezajímají. Náš etický kodex, Obchodní etika, Bezpečnost, Cíle udržitelného rozvoje…

Obrázek 3: Špatný příklad webu (SKANSKA)

Chápu, že SKANSKA je obrovský gigant, který je závislý na státních zakázkách a počítá s tím, že jeho web budou číst novináři a úředníci. Ale pokud máte stavební firmu a chcete si navrhnout webové stránky, které Vám a vašim zákazníkům k něčemu budou, neinspirujte se, prosím, u SKANSKy.

Kdo to naopak dělá skvěle je internetová televize NETFLIX, viz www.netflix.cz.

Obrázek 3: Skvělé webové stránky (Netflix)

Na její úvodní stránce máte jedinou možnost volby. Kliknout a začít sledovat NETFLIX po 30 dní ZDARMA. To mě totiž jako zákazníka jediné zajímá a vede to k byznysu, že si nakonec předplatné objednám a zaplatím.

Buďte jako Netflix.

2. Web by měl prodávat

Nedělejte stejnou chybu jako mnoho architektů, kteří místo funkčních a ekonomicky rozumných budov navrhují své pomníky. Ani web by neměl být pomníkem, ale obchodním nástrojem. Web je prodejní kanál.

Obrázek 4: Pomník vs. prodejní kanál?

Potlačte při návrhu své umělecké choutky a soustřeďte se na obchod. Pokud se chcete podívat, jak vypadá web, který se místo na obchod soustředí na svůj pomník, příznačně dávám za vzor web uměleckého studia Baibakov: http://baibakovartprojects.com/.

Obrázek 5: Web uměleckého studia Baibakov

Paradoxně se ale můžete podívat i na mnoho webů agentur, které se tvorbou webů živí.Weby jsou plné wow-efektů, bafaček, animací a neotřelých konceptů. Nutno dodat, že většinou moc pěkně esteticky vyřešených. Ale obchod nějak utekl.

Zkuste zůstat při zemi a raději se soustřeďte na vašeho zákazníka. Skutečně ocení animaci? Nebo by raději, aby web jednoduše vyřešil problém, který má?

Kdo to dělá dobře? Například web www.Patentoid.cz.

Obrázek 6: Povedený web (Patentoid)

Co chce návštěvník, který na web přichází? Registrovat si za slušnou cenu ochranou známku firmy. Co mu web nepřehlédnutelně nabízí? Možnost registrace levné kompletní registrace ochranné známky. Super. Dobrou práci zde odvedlo plzeňské studio Beneš a Michl (viz https://www.benes-michl.cz/ ), bohužel musím udělat reklamu konkurenci. 🙂

3. Web by měl být pro osmáky, babičky a dědy

Netextujte své weby, jako kdyby je měli číst docenti vysokých škol.

Když to uděláte příliš složité, budu se cítit jako blbec a nic si od Vás neobjednám, protože Vám ani nebudu rozumět.

Firmy, které prodávají složité produkty a služby mají tendenci předpokládat, že jsou jejich zákazníci na 80 % jejich úrovně znalosti problematiky a žargonu. Jenže ti zákazníci Vám spíš z 80 % nerozumí. Vím o čem mluvím, protože tuto chybu také sám dělám.

Obrázek 7: Vaši zákazníci

Pojďme se mrknout na web jedné technologické společnosti, jejímž potenciálním zákazníkem jsem i já. https://www.sunsystems.cz/

Obrázek 8: Webové stránky společnosti SunSystems

Vynechme nyní, že používá tzv. kolotoč (carousel), který je zlo pro uživatelskou použitelnost.

Důležitější je, že:

  1. Nevím, na webu jakého produktu nebo firmy jsem, protože vlevo nahoře jsou tři různá loga
  2. Byť jsem ajťák, manažer a ekonom, vůbec nerozumím sdělení: Bezpečná integrační platforma pro manažerský a konsolidovaný reporting

Uznávám, že jsou chytřejší lidé než já, pro které je toto slovní spojení zřejmé, ale všichni zákazníci této společnosti geniální určitě nejsou.

Kdo to zase dělá dobře? Například firma, jejíž produkty jsou také velmi komplikované. Apple.

Obrázek 9: V jednoduchosti je krása (Apple)

Ale jak vidíte na obrázku výše, dá se srozumitelně mluvit se zákazníky i o složitých produktech. Lehkost v plné síle. Každý snadno pochopí, že notebook je lehoučký a výkonný. 90 % zákazníků Apple stejně vůbec netuší, co znamená x-jádrový procesor. Dělají to skvěle.

4. Web by měl být hotový

Mnoho podnikatelů (a těžko je za to vinit, protože to je zčásti důvodem, proč jsou úspěšní) jsou perfekcionisté.

Ale web perfektní nebude nikdy. A už vůbec ne, pokud jej nepustíte otestovat do světa skutečnými zákazníky.

Neodsouvejte spuštění nového webu o měsíce, byť víte o tom, že na něm může být ještě pár drobných chyb. 90 % obsahu webu stejně bude číst a prohlížet jen minimum uživatelů a celý úspěch nebo neúspěch bude stejně nejspíše záviset na 2-3 stránkách.

Obrázek 10: Scénáře vývoje webu

Teď mohu znít jako apologet šlendriánu (ten flákač, co omlouvá flákače), ale podívejte se na to racionálně. Když spustíte dnes web, který je z vašeho pohledu dodělaný na 90 %, od zítřka začnete sbírat data o skutečných obchodních výsledcích a můžete web začít na základě nich upravovat tak, abyste maximalizovali zisk, poptávky, tržby.

Zatímco Váš více perfekcionistický konkurent bude web ladit na 98 % ještě o několik měsíců déle a vy mu můžete mezitím utéct. Viz diagram výše.

Ty nejdůležitější poznatky o chybách a kvalitách webu totiž (věřte mi) nepřináší naše a Vaše abstraktní úvahy, ale Google Analytics (měří, jak se návštěvníci chovají na Vašem webu).

5. Web by měl mít návštěvníky

Ano, sám o sobě totiž web k ničemu není. Web je prostým trychtýřem, do kterého seshora nalijete návštěvníky a spodkem vám vypadnou tržby.

Obrázek 11: Návštěvníci webu

A návštěvníky je potřeba si nějak zasloužit nebo si je koupit.

Zasloužíte si je například díky: SEO (optimalizace pro vyhledávače), tvorbě video obsahu (Youtube), psaní článků (opět díky vyhledávačům), aktivitou na Facebooku (ale neplacený Facebook je přeceňovaný, bacha)…

Zaplatíte si je například u Google Ads, Facebook Ads nebo si taky můžete koupit billboard (což tedy nedoporučuji).

A když už si ty zákazníky kupujete, zamyslete se také, kam je následně vodíte. Spoustu webů totiž dělá tu chybu, že zákazníky odkazují ze všech zdrojů na úvodní stránku webu – viz obrázek níže…

Obrázek 12: Chybné odkazování ze zdrojů na web

… když každá kanál návštěvnosti by měl mít jinou přistávací stránku. Například pokud budu inzerovat u Google na klíčové slovo „vývoj mobilních aplikací“ (pokud chcete představu, kolik stojí vývoj mobilní aplikace, napsali jsme o tom článek), nechci, aby tito návštěvníci přistávali na homepage, ale na stránce o vývoji mobilních aplikací. Pokud budu inzerovat na Facebooku, abych zaujal potenciální zákazníky, kteří se zajímají o tvorbu webových stránek, raději je odkažte na článek na Vašem blogu, který jim přinese nějakou hodnotu než na stránku, na které jim chcete tvorbu webových stránek rovnou prodat. Vyzkoušeno za vás.

Obrázek 13: Lepší varianta odkazování ze zdrojů na web

U některých inzercí se vyplatí tlačit na objednávku (remarketing a některá klíčová slova), jiná inzerce je vhodná spíše pro budování vašich e-mailových seznamů nebo povědomí o značce (ale to já nedělám, protože to neumím měřit). Mám raději, když se značka buduje jako vedlejší produkt něčeho, co má i kladnou návratnost.

Shrnutí:

Takže k čemu jsme se dobrali? Je to velmi jednoduché. Pokud chcete, aby byl váš web obchodně úspěšný mějte na paměti těchto 5 bodů:

Obrázek 14: Zásady dobrého webu
  • Dobrý web není o vás ale o zákazníkovi – jeho snech a problémech
  • Dobrý web prodává a neodbíhá k věcem, na kterých nezáleží
  • Dobrý web je tak jednoduchý, že mu porozumí děti z osmé třídy (pokud tedy nejsou cílovou skupinou děti ze druhé třídy)
  • Je spuštěný, protože na nespuštěném webu nic důležitého neotestujete
  • Má návštěvníky, protože sebekrásnější krám, do kterého nechodí návštěvníci nic neprodává.

 

Mějte toto na paměti, až budete navrhovat nebo redesignovat Váš web. A jestli s tím budete chtít pomoci, neváhejte se na nás v případě tvorby webových stránek nebo redesignu obrátit.

Čerstvé články do vaší schránky

Našich čtenářů si vážíme, proto s Vámi rádi sdílíme novinky v online marketingu.

Pokud je chcete dostávat na e-mail, přihlaste se k odběru:

Vaši adresu použijeme pouze za účelem posílání novinek z blogu.