Kolik stojí vývoj mobilní aplikace?

Aplikace iOS nebo Android, o Microsoftu nemluvě, dnes používá každý uživatel smartphonů, pravděpodobně i vaše babička. V roce 2017 spotřebitelé stáhli do svých mobilních zařízení více jak 178,1 miliard mobilních aplikací. Díky tomu vám investice do jejich vývoje dává šanci skokově zvýšit zakázky i tržby bez ohledu na obor, ve kterém podnikáte. Ale kolik peněz do mobilní aplikace investovat?

Především je potřeba si říci, že neexistuje žádná přesná částka, ačkoli ji řada webů a diskusí nabízí s přesností na haléře. Obecně platí, že náklady na vývoj závisí na samotném projektu. Rozsah prací potřebné na vývoj jednoduché aplikace a těch komplikovanějších (jako jsou Uber, DreamTrips nebo Audiotéka) budou značně odlišné. Proto musíte hned na počátku vědět, co všechno od aplikace očekáváte. A když už si budete definovat cíle, kterých budete chtít dosáhnout, zamyslete se i nad užitkem, který aplikace přinese jejímu uživateli. Ten musí být přesvědčen, že si ji chce stáhnout a používat.  

Jednou z náročnějších (a tím pádem nákladnějších) položek je kompatibilita aplikace s různými operačními systémy a typy zařízeními. Podle znalosti vašich produktů a služeb zvažte, na co se zaměřit. Pomůže vám i znalost vaší cílové skupiny. Co o ní víte? Uživatelé iPhone a iPad jsou například milovníci novinek, trendů a rádi dávají na odiv svou osobnost. Naproti tomu operační systém Android díky své rozšířenosti zasáhne mnohem větší publikum, kterému lze nabídnout i levnější zboží. Nebo máte takový druh zboží, který je „pro každého„?  V takovém případě by si aplikace měla rozumět se všemi typy zařízení a operačních systémů.

Cenu asi nejvíce ovlivňují nároky samotné aplikace, ty mohou zahrnovat např.:

  • servery
  • datové úložiště
  • integrace třetích stran
  • přístup k podnikovým datům
  • šifrování dat
  • škálovatelnost

Od náročnosti aplikace se odvíjí velikost vývojářského týmu a nároky na specializaci členů týmu. Ale nemyslím si, že je účelem tohoto článku představit jednotlivé úkoly a specializace UI/UX designera, mobilních vývojářů, testerů, DevOps inženýra a dalších lidí, kteří se na vývoji podílejí. Náklady zahrnují kromě samotného vývoje, také podporu, updaty aplikace a výdaje na propagaci.

Pojďme se podívat také na časovou náročnost samotného vývoje. Aplikace nevznikají jen tak přes noc. Vývoj jednoduché aplikace se zcela základními funkcemi bez integrace sociálních sítí trvá cca 1-3 měsíce. Složitější aplikace s integrací API, databází a sociálními sítěmi vyžaduje složitější proces vývoje. Musí se připravit profesionální grafika, PM, testování a třeba i prototypování. Aplikace podnikové a brandové jsou asi nejvíce různorodé. Zde již nejde jen o pokročilejší grafiku, ale také o interakce, animace a celkově jde o náročnější vizualizaci. Navíc má každý operační systém (iOS, Android, Windows) jiné zvyklosti (styleguide), to může vývoj značně komplikovat. Na takové aplikaci může pracovat tým až 10 vývojářů klidně půl roku.

Proto hned na první schůzce nečekejte přesný odhad na cenu za vývoj mobilní aplikace. Kromě výše jmenovaného záleží na použité technologii. Ta může být pro všechny platformy stejná, což sníží cenu za vývoj, ale nemusí to být pro daný produkt optimální. A nebo pro každou platformu dělat aplikaci zvlášť, což je sice náročnější, ale výsledek je zcela jiný. Nesmíme zapomenout ani na updaty, aplikace je velmi živý organismus, který se mění spolu s trhem.

Již dříve zmíněná statistika o množství stažených aplikací za poslední rok dokazuje, že se zásadně mění digitální prostředí. Uživatelé smartphonů na nich tráví více času, dokončují nákupy a na přímo komunikují s přáteli i společnostmi. Chcete-li v digitálním světě uspět, jděte zákazníkům naproti.

Uvažujete nad vývojem vlastní mobilní aplikace? Domluvte si s námi schůzku a my Vám se vším pomůžeme.

Související příspěvky:

Čerstvé články do vaší schránky

Našich čtenářů si vážíme, proto s Vámi rádi sdílíme novinky v online marketingu.

Pokud je chcete dostávat na e-mail, přihlaste se k odběru:

Vaši adresu použijeme pouze za účelem posílání novinek z blogu.