Vyvarujte se těchto 3 nejčastějších chyb, které podnikatelé dělají při tvorbě svého webu

Internet už je tu fakt dlouho. Ale stejně pořád má svoji auru nového komplikovaného prostředí, kde se lidé bojí používat selský rozum a nechají se oblbnout „experty“.

Všiml jsem si třech nejčastějších nešvarů, které mají české weby, dokonce i ty zdánlivě profesionální.

1) Web vlastně nic neprodává. Tak k čemu je?

Ukáži Vám dva weby. Jeden, který je skvělý a jeden, který stojí za starou bačkoru.

Web první: moderní pecka

Podívejte se na web, se kterým digitální agentura vyhrála prestižní CCS Awards (takový Český lev pro webaře) : https://2019.lesanimals.digital/en

Web je moderní, čistý, používá efektní animace a je vidět, že návrhář má skvělé estetické cítění.

Podívejte se na web, který vyhrál prestižní CCS Awards!
Podívejte se na web, který vyhrál prestižní CCS Awards!

 

Web druhý: stará plečka

Web Perryho Marshalla neměl redesign snad 10 let. Je šedivý, ošklivý, nudný.

https://www.perrymarshall.com/

šedivý, ošklivý a nudný web Perryho Marshalla
šedivý, ošklivý a nudný web Perryho Marshalla

 

Kdo je vítěz: stará plečka vyhrává 10:0

No jo, jenže ten starý, šedivý a ošklivý web skvěle prodává službu Perryho Marshalla, mimochodem nejlepší začátečnický kurz na Google reklamy na celosvětovém internetu.

Nesnaží se Vás oblbnout a uchvátit efekty a krásnou grafikou či rádoby chytrými řečmi. Jde rovnou na věc a snaží se vás zaháčkovat.

Jak jste tedy vytušili, za starou bačkoru stojí paradoxně nový, cenami ověnčený designový web.

K čemu by web měl web být? Podle mě ke stejnému účelu, kvůli kterému máte kamenný obchod. Abyste na webu prodávali.

Pokud toto web neplní, zbývá vám najít si nějakou výmluvu, k čemu jej vlastně máte.

Chcete nějaké výmluvy poradit? Inspiroval jsem se v nich od mnoha podnikatelů.

Tak třeba, k čemu podnikatelé říkají, že jejich web slouží:

  • Podpora značky
  • Místo, na které může obchodník odkázat zákazníky, aby si nastudovali informace o produktech a službách
  • Buduje image a naší firmy
  • Představuje naši společnost zákazníkům
  • Pomáhá našim zákazníkům pochopit náš produkt

Zní to vzdělaně. Ale jsou to všechno plky. Na váš web se zákazníci nebudou nikdy natěšeně chodit poflakovat, aby četli o vaší značce a chápali Váš produkt. To mají na starosti lepší věci.

Na Váš web zákazníci přicházejí, protože řeší nějaký svůj problém a vy jako majitelé webu máte sotva pár minut, abyste je přesvědčili, že Vaše služba nebo Váš produkt jejich problém řeší.
A když říkám přesvědčili, tak mám na mysli, abyste jim to prodali. Získali od nich zaplacený nákup, poptávku nebo alespoň registraci k odběru newsletteru.

Pokud toto Váš web nedokáže, potenciální zákazníci půjdou za někým jiným, na jiný web, který skutečně prodává. A Vy si můžete zůstat sedět na té Vaší značce, která se sice blýská, ale neprodává.

2) Web je moc složitý, budou jej číst docenti a budou na to mít půl hodiny?

Varování, teď to bude 30 sekund nuda. Může za to ale web, který Vám předvedu.

Ukáži Vám příklad na https://www.sunsystems.cz/ – víte, co to je ERP systém? Pokud ne, tak vězte, že dle LLP nebo Consulting Technology Innovation nebo Infor SunSystems nebo Enterprise Financial Management… popravdě si nejsem jist, jak se podle všech těch log a nadpisů produkt jmenuje…

prostě jedná se o „Bezpečnou integrační platformu pro manažerský a konsolidovaný reporting“. Jsem jediný, kdo se tady nebojí přiznat, že je to na mě moc složité a vůbec jim nerozumím?

zbytečně složitý web pro odborníky
zbytečně složitý web pro odborníky

Webové stránky nepíšete pro profesory, ani pro odborníky, kteří vyvíjí podobné komplikované produkty nebo poskytují složité služby jako Vy.

Na webu byste měli s lidmi mluvit, jako kdyby to byli žáci osmé třídy a co nejsrozumitelněji jim vysvětlit, co děláte, proč je to super a jak to změní jejich život a nebo je „to“ dostane tam, kde chtějí být.

Kdo to dělá lépe? Například Sales Force. https://www.salesforce.com/eu/

Místo rigorózního nadpisu mi jednoduše vysvětlují, co pro mě jejich produkt udělá. Ve volném překladu: „Prodávejte, starejte se o zákazníky a dělejte marketing chytřeji díky nejlepšímu CRM na světě!“. Byť mají obdobně komplikovaný produkt, mluví se mnou jako s osmákem. Tak to má vypadat.

Komplikovaný produkt prezentovaný jako pro žáka osmé třídy.
Komplikovaný produkt prezentovaný jako pro žáka osmé třídy.

Pokud byste chtěli za mě doporučení, kdo by vás mohl naučit dobře psát texty, doporučím Vám člověka, který se vlastně ani jako copywriter v česku do paměti lidí nevryl. Ale texty má skvělé. A velmi jednoduché a srozumitelné. I pro děti osmé třídy. Je totiž velmi chytrý. Marek Prokop a jeho školení: http://www.prokopsw.cz/cs/skoleni-psani

3) Web je o firmě, ne o zákazníkovi. Koho si vlastně myslíte, že zajímáte?

Přestože se říká firemní webová prezentace, neměly byste ve skutečnosti prezentovat firmu.

Zklamu Vás. Vaše firma nebo osoba totiž zajímá jen Vás, ne tolik zákazníky.

Zákazníci mají jednodušší zájem. Co udělá vaše služba nebo produkt s jejich životy. A o tom by měl být web.

Podívejte se na rozdílný přístup dvou poskytovatelů internetového připojení. Jednoho z České republiky (O2) a jednoho z vysoce konkurenčního amerického trhu.

Začněme s O2 na https://www.o2.cz/osobni/adsl-vdsl-internet/

Byť na první pohled vypadá stránka profesionálně, hlavní sdělení, které jako návštěvník stránky dostanu je „Nová generace internetu“.

web O2 a nová generace Internetu
web O2 a nová generace Internetu

Na první poslech a počtení to zní… vágně. Zjišťuji, že O2 má internet nějaké nové generace, asi již tedy nepoužívají modemy, ale jako zákazníka mě to nijak extra neoslovilo

Pojďme se mrknu na jejich konkurenci v ČR, například UPC.

https://www.upc.cz/internet/nabidka/porovnani/

UPC se mnou mluví srozumitelněji a nijak mě to neuráží. Říkají, že získám 2x rychlejší internet. Ačkoliv mi neříkají, s čím se srovnávají, je to jedno. Ta moje část mozku, která je zodpovědná za první dojem a produkci patřičných hormonů takto hloubavá není. A ta Vaše také ne, bez urážky.

Navíc UPC dobře pracuje s tlakem na urgenci. Dali si k nabídce odpočívadlo, které mě straší, že už mám jen omezený čas využít výhodné akce. Průhledné, jednoduché, ale funguje to.

Proč je na obrázku nicméně lyžař v Alpách, netuším.

srozumitelný nadpis a odpočítávání na webu UPC
srozumitelný nadpis a odpočítávání na webu UPC

Teď se podívejte, jak to dělají opravdoví mazáci v Americe. https://www.att.com/internet/

AT&T pracuje jako jediná s obrázkem, který vyvolá představu, co se se mnou díky službě stane. Budu se moci koukat na internetový přenos amerického fotbalu třeba na tabletu v klidu domova.

Navíc jejich udička je na úplně jiné úrovni. Neslibují mi jen rychlý internet. Dozvěděl jsem se, že mi nyní dají ještě 100 dolarů ZDARMA.

Rychlost, spolehlivost, 100 dolarů bonus.

Pokud by bylo AT & T na českém trhu a soutěžilo by na webu s UPC a O2, rozdrtilo by je.

profesionálové z ameriky a jejich web AT&T
profesionálové z ameriky a jejich web AT&T

Mám pro Vás další srovnání. Podívejte se na weby těchto dvou dopravních podniků. Pražského a českobudějovického.

Pražáci http://www.dpp.cz/ mají na webu reklamy(!), ukazují mi, že dělají noční komentované prohlídky, jako první sekci v menu mají nějaké aktuality (píší o sobě), dále je v menu celkem 9 hlavních sekcí včetně zábavy a pro média, hned pod menu mají prostor pro mimořádné události, které ale žádné nejsou… těch možností.

nepřehledný web dopravního podniku Praha
nepřehledný web dopravního podniku Praha

Ale co skutečně zajímá cestující? 99 % jejich zákazníků? Nepotřebují se dostat hlavně z bodu A do bodu B?

Teď se podívejme na Budějičáky.  https://www.dpmcb.cz/

Web dopravního podniku České Budějovice
Web dopravního podniku České Budějovice

Říkali jsme, že 99 % lidí hlavně řeší dopravní spojení? Ve skutečnosti přeháníme, je to „jen“ 80 % (dělali jsme analýzu). Každopádně hlavním prvkem stránky je vyhledávač spojení. Menu je zredukované na 5 položek, ze kterých hned první je zaměřena na cestující – tedy zákazníky.

V tomto big-menu jsou následně položky seřazeny na základě výzkumu, jak moc návštěvníky zajímají. Cestující totiž nezajímají výroční zprávy, organizační struktura webu ani úvodní slovo generálního ředitele. Cestující chtějí jízdní řády, kupovat průkazky, jízdenky a vyhledávat spojení.

 

big-menu DPMCB
big-menu DPMCB

Závěr:

Pokud si při návrhu webu pohlídáte tyto tři chyby, nemáte stále sice ještě jistotu, že bude výsledek stát za něco, ale minimálně se vyvarujete omylům, které dělají i profesionální firmy po celém světě, které za weby platí miliony korun.

Takže opakování:

  1. Web je od toho, aby prodával a generoval byzyns. Navrhujte jej s tímto na vědomí
  2. Nedělejte ze sebe na webu profesory. Navrhněte a napište jej tak, aby tomu rozuměli osmáci.
  3. Neprezentujte sebe. Prezentujte to, co vaše služba a produkt udělají se životem zákazníka!

Související příspěvky:

Inizio je webová laboratoř a marketingová agentura, která je orientována na obchodní výsledek našich klientů. Věříme, že přidaná hodnota skvělých webů tkví v jejich schopnosti vydělávat Vám peníze.

Podívejte se, jak je možné díky Facebooku vydělávat miliony Kč.

Čerstvé články do vaší schránky

Našich čtenářů si vážíme, proto s Vámi rádi sdílíme novinky v online marketingu.

Pokud je chcete dostávat na e-mail, přihlaste se k odběru:

Vaši adresu použijeme pouze za účelem posílání novinek z blogu.