Jak získat stáž v online marketingu a naplno ji využít?

V září roku 2017 mě trápila jedna profesní otázka:

„Co dál?“

Na volné noze v copywritingu se mi nestálo moc pevně. Topil jsem se v procesech. Nevěděl jsem, jak k věcem přistupovat. Po nocích mě mučily pochmurné myšlenky.

V ten moment mi došlo, že na to sám nestačím. Sklopil jsem hlavu a sebekriticky si přiznal, že chci-li v marketingu hrát na určité úrovni, musím se víc učit od těch pokročilých. V agentuře.

Příležitost mi naskytla stáž v agentuře Inizio. Předcházelo tomu ale celkem 11 neúspěšných pokusů při oslovení jiných firem. Tyto řádky vám věnuji s přáním, abyste se vyhnuli chybám a zároveň věděli, co při žádosti a v průběhu stáže funguje.

1) Co si od stáže v online marketingu slibujete?

Srovnejte si priority. Tohle považuji za hodně klíčovou otázku. Většinu z dříve zmíněných neúspěchů přičítám tomu, že jsem si ji nepoložil.

Dnes vím, že moje odpověď zní:

„Chci si zlepšit písemné schopnosti, rozšířit si marketingové znalosti v praxi a zvládal k tomu i školu.“

Předtím jsem měl velké oči a cílil na pozice, kde bych si vydělal pěkné peníze, ale tolik bych se toho nenaučil. Protože předchozí společnosti hledaly lidi na úrovni, které jsem v té době nedosahoval. Proto se nedivím, že to neklaplo.

Od tohoto bodu se odvíjí i další část:

2) Jak vybrat vhodnou agenturu pro stáž v online marketingu?

Vyjasněné priority vám podstatně usnadní výběr agentury.

Já k tomu přistupoval tak, že agentura musí:

  • Sídlit v Českých Budějovicích – kvůli škole
  • Dělat weby – chci se specializovat na online marketing
  • Mít měřitelné výsledky – chci se vzdělávat u lidí, kteří vědí, co dělají

Inizio vše splňovalo. Jde o webovou agenturu, která sídlí v Českých Budějovicích. Navíc své zaměstnance odměňuje výkonově. To mi dalo jistotu, že bude v zájmu vedení, abych se co nejdříve dostal na úroveň, kdy se firmě budu vyplácet.

Doporučuji si projít sociální sítě agentury a jejich klienty. Pokud se firma pochlubí i nějakou pěknou případovou studií s měřitelnými výsledky, berte to jako plus.

Zastavil bych se ještě u jednoduché otázky. Má vůbec smysl firmě psát v situaci, kdy přímo nehledá lidi?

Podle mě ano.

  1. Nikdy nevíte, kdy příště budou hledat nové zaměstnance
  2. Zvýšíte si šanci zisku zajímavého kontaktu
  3. Přinejhorším vás odmítnou

Podtrhnul bych hlavně druhý bod. Já takhle oslovil jistého ředitele agentury a dodnes spolu držíme kontakt i přesto, že mi práci nenabídnul.

Přestože jsem teď v Iniziu spokojený a jinou práci nehledám, nikdy nevím, kdy se mi tento člověk bude do budoucna hodit.

Jak firmu oslovit?

Ideálně přes e-mail nebo kontaktní formulář.

Zprávu formátujte. Nikdo nechce číst celistvý blok textu o velké délce. Jak zpráva přesáhne víc než tři odstavce po třech řádcích, strhne vám to body.

Buďte struční a jasní.  Jednoznačně odpovězte na otázky typu:

  • Kdo jste?
  • Co hledáte?
  • Kde jste se o místě dozvěděli?
  • Proč oslovujete zrovna tuto firmu?

Já měl dříve potřebu psát hrozně kreativní předměty v e-mailu. Nedělejte to. Minimálně mně to dost uškodilo. Vyzněly jinak, než jsem sám zamýšlel.

Naopak doporučuji zakomponovat nějaký konkrétní detail, který vás odliší. Já třeba zmínil, že mi firmu doporučil konkrétní kamarád, který dělá v Českých Budějovicích programátora.

Na závěr navrhněte další postup. Ať člověk na druhé straně nemusí dumat, co s vámi pak dělat. Docela se mi osvědčilo nabídnout možnost k osobní schůzky, případně vypracování zkušebního úkolu.

Jak napsat životopis a motivační dopis?

Držím se rady spoluzakladatele Basecampu Davida Heinemeiera Hanssona:

„Skvělý životopis zařídí, že vás hned neodmítnou. Skvělý motivační dopis vám zajistí místo.“

Vžijte se do role člověka, který musí rychle protřídit desítky žádostí o práci. Životopis rychle pročte a co nejrychleji protřídí odpovídající lidi od těch méně vhodných. Motivační dopis naopak čte až ve chvíli, kdy vás bere za vážnějšího kandidáta.

Nebudu do detailu psát konkrétní body, co v životopise a motivačním dopise uvést. Na internetu se válí hromady podrobných doporučení. Omezím se na jedinou věc – najděte si nějakou konkurenční výhodu a kolem té to postavte.

Já třeba chtěl prodat mé textařské schopnosti a ochotu se učit novým věcem. Proto jsem vše točil okolo mého soukromého blogu a školení, která jsem absolvoval. U motivačních dopisů hodně funguje vyprávění nějaké události ze života, na kterém své schopnosti a motivaci k práci předvedete.

Jak zaujmout na pohovoru?

Zjistěte si předem co nejvíc informací o firmě. Zde opět poslouží její web a sociální sítě. Dáte tím při pohovoru najevo, že jste si nevybrali společnost náhodou a něco o ní víte.

Předem si připravte odpovědi na základní otázky, které na vás určitě přijdou. Výběrově třeba:

  • Co vás na oboru zajímá
  • Jaké máte předchozí zkušenosti
  • Jaké očekáváte platové ohodnocení
  • Jaké jsou vaše časové možnosti

Sami se také ptejte, když vás něco bude zajímat. Prokážete tím zájem. Já se třeba hodně vyptával na věci, které souvisely s působností Inizia v zahraničí.

Pak doporučuji – ačkoliv to bude znít jako klišé – chovat se přirozeně a na nic si nehrát. Při konverzaci pak budete uvolněnější. Navíc nepůsobí dobře, když na pohovoru něco předstíráte a v kanceláři se ukáže, že šlo o přetvářku.

Jak získat maximum ze stáže v online marketingu?

Tohle hodně závisí na přístupu a systému každé agentury. V Iniziu se mi osvědčily tyto postupy:

1) Buďte otevření novým věcem

Ve firmě máme řadu interních školení. Nikdo vás vyloženě k účasti nepotáhne řetězy. Ve vlastním zájmu se jich ale účastněte. Kromě užitečných znalostí tím dáte najevo zájem o rozšíření obzorů.

Já třeba původně začínal s tvorbou textového obsahu. Přesto jsem se účastnil PPC školení, přestože pro mě do té doby Sklik a Adwords představovaly zcela neznámé světy.

To mi dalo potřebné základy a dnes zvládnu kampaně s občasnou konzultací kolegů nastavovat sám.

2) Pomáhejte se vším možným a buďte trpěliví

Na začátku nečekejte, že vás pustí k větším projektům. Bez výmluv plňte i drobné úkoly a buďte maximálně nápomocní. Když se osvědčíte a bude na vás spoleh, časem se dostanete ke komplexnějším věcem.

Hlavně dodržujte termíny a pokud z nějakého vážného důvodu nestíháte, včas se omlouvejte. Já se musím i čas od času věnovat zkouškám. Raději na to upozorním dopředu, než abych těsně před uzávěrkou zdržoval kolegy.

3) Kritiku berte jako podnět k zlepšení

Protože se učíte, stane se, že vám čas od času něco nevyjde. Když k tomu dojde, snažte se poučit, přijmout připomínky kolegů a nedělat si z toho přehnaně těžkou hlavu.

Na stáži jste od toho, abyste se něco naučili. Využijte toho. Nikdy už nebudete mít takový prostor pro poučení z vlastních chyb.

4) Nezanedbávejte samostudium

Lidé v práci mi často řadu věcí vysvětlí, když se zeptám. I tak si ale hodně informací vyhledávám sám dobrovolně i mimo pracovní dobu.

Samostudium podstatně urychlí přenesení znalostí do praxe. Nespoléhejte se jen na to, co vám řeknou v práci a jděte znalostem sami naproti.

5) Účastněte se neformálních setkání

Nepatřím k lidem, kteří každý den chodí někam na pivko. Přesto se snažím účastnit většiny neformálních akcí, které firma pořádá. A že je to občas stojí za tu legraci. 😀

Vedle utužení kolektivu se díku tomu dostanu k informacím, ke kterým bych se během pracovního režimu dostal jen obtížně.

Zaujalo vás to?

Pokud sami zrovna studujete a láká vás prostředí webové agentury, napište.

Za sebe můžu říci, že i přes počáteční obavy mě lidé v Iniziu přijali skvěle. Denně v práci přicházím prakticky do kontaktu s realitou online světa a posouvá mě to mnohem rychleji než teoretické poučky.

Dodnes sám sobě děkuji, že jsem překonal tu obavu z neznáma a šel do této příležitosti. Třeba se to časem ukáže jako rozhodující pro mé budoucí uplatnění. To ukáže čas…

Chcete pomoci s online marketingem? Kontaktujte nás.

Související příspěvky:

Autor: 
Copywriter a online marketingový specialista.

Kolik poptávek by mělo přicházet z vašeho webu?

Vyplňte krátký kvíz a my vám povíme, kolik byste ve skutečnosti měli z vašeho webu být schopní generovat potávek a kolik peněz vydělávat.

Spustit kvíz
zabere Vám 2 minuty

Čerstvé články do vaší schránky

Našich čtenářů si vážíme, proto s Vámi rádi sdílíme novinky v online marketingu.

Pokud je chcete dostávat na e-mail, přihlaste se k odběru:

Vaši adresu použijeme pouze za účelem posílání novinek z blogu.