Sociální sítě jako vypravěče příběhů

Když Tim Phillips a Rebecca Clare napsali v roce 2015 knihu s názvem Game of Thrones on business (Hra o trůny ve světě podnikání, 2016) zřejmě se všichni divili, co má tento seriál společného s podnikáním. Pro někoho je to sado-masochistické porno a pro někoho neutuchající zdroj zábavy plný násilí a sexu. A také studnice příkladů, na které se dá ukázat práce se sociálními médii.  

V tomto někdy zamotaném leč napínavém příběhu se najde řada paralel se současným světem. Příběhy totiž, ať už si myslíte cokoli, opravdu prodávají. Přesně o vyprávění příběhů je totiž “brand”. Nejde vlastně o nic jiného, než představení vaší společnosti veřejnosti. V případě reálného světa můžete také mnoho získat:

  • zájem potenciálních klientů
  • fanoušky, kteří si od vás sice nic nekoupí, ale budou vás všude doporučovat
  • více objednávek a tím i větší obrat

Všichni fanoušci fantasy sice namítnou, že Železný trůn je vizuálně mnohem zajímavější než graf výkonnosti vašich kampaní, ale má to i tu výhodu, že v případě neúspěchu (nižší obrat než loni ve stejném období) na vás nikdo nevezme oštěp.

Tak jako se stal Jaime Lannister v Západozemí obávaným protivníkem, považovaným za nejlepšího šermíře, měli byste se i vy stát obávaným protivníkem na poli sociálních sítí. Ty jsou totiž vaším mečem, nástrojem brandingu.

Facebook

I v letošním roce si tato sociální síť udržela prim mezi všemi (to evokuje jiné fantasy…). Jak jsme již psali, pouze v České republice měl za první kvartál tohoto roku více než 5,2 milionů uživatelů a až 77 % z nich zde trávilo svůj čas denně.

Várys: “Moc sídlí tam, kde lidé věří, že sídlí; je to trik, stín na zdi. A i velmi malý člověk dokáže vrhat hodně velký stín.

Na této sociální síti jsou lidé zvyklý skousnout hodně, včetně negativních komentářů a zpráv. Čtou zde zprávy deníků a novin, stávají se členy zájmových skupin a diskutují o všem, co je napadne. Je zde i většina firem, protože díky všem těm informacím, které na sebe uživatelé prozradí, je zde nejlepší cílení pro reklamy.

V prostředí Facebooku je báječné jednotlivé příspěvky (organické i placené) testovat. A/B testování se v brzké době očekává i pro organické příspěvky. Využijte toho ve svůj prospěch! Je důležité umět předat informaci svému cílovému publiku způsobem, který je mu blízký. Jak předávat sdělení se můžeme poučit ze zákulisních intrik postav Sedmi království.

Testujte nejen délku textu (opravdu není vhodné zde umisťovat celý zkopírovaný článek) od dvou vět do cca 500 znaků a samozřejmě CTA. Výzva k akci je důležitá – je to právě ona, která vám přivede návštěvu na web. Možná se vám zdá, že nejdůležitější je kreativa, ale v tom množství příspěvků na sebe kreativou pouze upoutáte pozornost. Textace za vás dokončí obchod.

Buďte věcní a přitom vzbuďte emoce. Vyvolejte reakci. Ukážete se v dobrém světle, když budete umět na reakce odpovídat, a zároveň to algoritmu řekne, že jsou vaše příspěvky kvalitní. Příště tak získáte lepší pozice.

Instagram

Hned druhé místo si drží další aplikace koupená společností Facebook. Rok 2017 byl pro tuto sociální síť velice úspěšný z hlediska organiku, a díky lepší správě cílených reklam i pro inzerenty. Jedná se o síť, kde vede právě kreativní vyjádření a pozitivní zprávy. Byl by asi nejmilejší sítí Sansy Stark. Mohla by zde prezentovat své dokonalé výšivky.

Tady se opravdu nadřete, pokud chcete kvalitní obsah, ale stojí to za to. Tvorbou kvalitní grafiky i videí, střídáním formátů, psaním zajímavých textů i starostí o aktuálnost vašich hashtagů získáte věrné fanoušky, kteří se budou neustále třást po dalším příspěvku.

Už dávno to není nástroj čistě brandový, díky staro-novým funkcím můžete uživatele přivést rovnou na váš e-shop nebo web a vyzvat ke koupi konkrétního produktu. Nevybavuji si jiný nástroj, který prodělal za poslední rok tolik změn a v jiném článku se na ně ještě podíváme podrobněji.

Pinterest

Je to další sociální síť založená hlavně na kreativě, tj. grafice, fotkách a gifs či krátkých videích. Nacházejí se zde uživatelé, kteří zde hledají inspiraci třeba na nový design bytu nebo na vlastnoruční tvoření. Samozřejmě se to zde hemží roztomilými koťátky a jinými zvířátky. Pokud neděláte obor založený na obrazové prezentaci který by zdejší komunitu mohl zajímat, nemusíte zde nutně být. I když, co to otestovat alespoň kvůli zpětným odkazům?

 

Twitter

O této platformě se obšírně rozepsal náš kolega Patrik Gajdoš, přesto si pojďme říci, jaký obsah zde frčí. Protože mít v Západozemí Twitter, možná by se spousta událostí ani nestala!

Varys: “Informace jsou můj obor, paní.. Mí malí ptáčkové jsou všude.

Jde především o platformu sdružující žurnalisty, zpravodajské deníky a televize. Díky Twitteru můžete nasávat aktuální informace ze světa i domova, a školit se v některých oborech. Sdružují se zde i různí odborníci, tweetují postřehy z konferencí a recyklují obsah z blogů. Můžete tak snadno narazit na ty nejčerstvější informace a nebo tipy na zajímavé čtení.

Že je to jen na virální obsah? Kdepak! jestli je zde vaše cílovka, pak je oslovíte vhodnou strategií, pravidelným přispíváním a třeba i placenou reklamou. Jednou jsem přes tuto sociální síť získala odbornou stáž. Je to totiž platforma umožňující rychlou komunikaci. Umím si představit Divoké s iPhonem v ruce zuřivě fotící Bílé chodce a tweety typu: “Nekecáme, už jsou tady!

LinkedIn

“Jmenuji se Robb Stark, jsem legitimním synem Eddarda Starka a díky tomu jsem také zdědil Zimohrad. Po popravě svého otce v Králově přístavišti jsem byl našimi spojenci a vazaly prohlášen Králem severu ve snaze vymanit Sever z vlivu Železného trůnu. Bohužel jsem nezdědil jeho povědomí o povinnosti a cti. Proto jsem porušil svůj slib, špatně odhadl dobu, a díky tomu skončil v krvavé lázni.”

I takto by mohla znít část Souhrnu profilu Robba Starka. Na této profesní sociální síti by se titul Krále severu skvěle vyjímal. Pokud by nezemřel nebo se reinkarnoval, mohl by zde zmínit i vše, co se díky svým chybám naučil a byl by o to žádanějším kandidátem na další politické pozice. Sice by nevyhrál volby v případě, že by proti němu nastoupila Deanerys Targaryen, ale nějaká drobná funkce by se našla.

Jak už jste asi pochopili, jedná se o sociální síť vhodnou v případě, že nabíráte lidi do týmů, nebo komunikujete na B2B úrovni. Možná vás potěší, že se zde dají platit i reklamy, ale z našeho testování vyplývá, že je lepší věnovat čas (a tím i peníze) do aktivní tvorby organických příspěvků, zapojování se do diskuzí ve skupinách a přímý networking.

Snapchat

Bran: “Nenávidím tvoje příběhy.”
Stará chůva: “Znám příběh o chlapci, který nenáviděl příběhy.”

Jestli je dobré být na trhu první by se mohly vést spory. Věnujete čas a úsilí vývoji nápadu, prototypům a edukaci stávajícího trhu, a potom je otázka, zda si to první místo umíte také udržet. Znáte třeba Archie? Že neznáte první internetový vyhledávač? Nedivím se, Google navázal nejen na jeho výhody, ale také se poučil z jeho chyb. Stejně tak dopadl i boj Snapchatu s Instagramem. Ten začlenil základní funkci celého Snapchatu do své aplikace a vytvořil Instagram Stories.

Snapchat od té doby, alespoň v Čechách, skomírá ve smrtelných křečích a nic nového se v jeho prostředí neděje. V případě, že chcete budovat svůj brand, ano, můžete to zde zkusit a otestovat. Ale počítejte s tím, že pořádně nevložíte ani URL vaší stránky. Chce to tedy zajímavou kreativu, a v Google Analytics sledovat vývoj návštěvnosti z jiných kanálů. To vás však nemůže zastavit, testujte!

Google+

Možná už jste to zaznamenali, ale tato sociální síť nyní definitivně končí. Rozhodlo se k tomu vedení Google ani ne tak kvůli nízkému počtu uživatelů (tím se stává každý založený e-mail), ale kvůli nedostatku aktivních uživatelů. Prakticky se zde sdružovali jen Místní průvodci Google Maps a to opravdu nestačilo. Držme teď tedy minutu ticha za touto odcházející sociální sítí. Děkuji.

Závěr

Každá sociální síť má svá pravidla, své uživatele a formy prezentace, které je třeba dodržovat. A tyto podmínky se neustále mění. Nelze je vytesat do kamene. Proto je nesmírně důležité testovat a zkoušet. Vyhodnocovat závěry a nespoléhat se stále jen na vlastní úsudek. Čísla mluví za vše.

V reálném světě, a této době, máme tu výhodu, že lze téměř veškeré chování uživatelů na internetu změřit. Využívejte analytických nástrojů, dají vám lepší informace, než pleticháři sledující pouze vlastní záměry.

Baelish: “Je ve tvých službách někdo, komu naprosto důvěřuješ?”
Ned: “Ano.”
Baelish: “Moudřejší odpověď by zněla “ne”, můj pane.”

Nikdy však nezapomínejte na fakt, že sociální sítě jsou jen jedním z nástrojů pro ovládnutí Železného trůnu. Abyste vystavili říši přežívající staletí, mějte na paměti, že existují i další nástroje online marketingu a marketingu jako takového. Třeba i váš příběh jednou někdo zhmotní jako hudební baladu a bude se šířit jako lavina.

Potřebujete pomoci s online marketingem, správou sociálních sítí nebo analytikou? Přihlašte se na naše školení pro veřejnost a nebo nás rovnou kontaktujte.

Související příspěvky:

Čerstvé články do vaší schránky

Našich čtenářů si vážíme, proto s Vámi rádi sdílíme novinky v online marketingu.

Pokud je chcete dostávat na e-mail, přihlaste se k odběru:

Vaši adresu použijeme pouze za účelem posílání novinek z blogu.