INIZIO blog

11 tipů, jak pracovat se zájmy na Facebooku

Chci zacílit na mladé lidi, kteří mají zájem o sport, jak to udělám? Jak zacílím na majitele koní, kteří jsou vegetariáni? (koně i majitelé) 🙂 Pořádám výstavu pro zemědělce, jak na ně zacílím s pozvánkou? Klient mi neposlal žádné informace o svých zákaznících, jak mám vytvořit publika? Od klienta mám obecný popis cílové skupiny – lidé žijící v ČR, 25 – 65 let, zájem o zahradu. Ale stačí to? Mám persony i detailní popis cílovky, jak to propojím s Facebookem? A tak pořád dokola. Povědomé? Také si s tím lámete hlavu? Já ano a dneska se chci podělit o pár tipů. Jdeme na to!

Na začátku je nutné si uvědomit, že cílení na Facebooku je naprostý základ všeho. Můžete mít vymazlené inzeráty, obrovský rozpočet, geniální strukturu kampaní, ale pokud danou reklamu nedoručíte relevantní cílové skupině, je to celé na … -> špatně. 🙂 U klasických PPCček také pečlivě volíte klíčová slova. Zároveň, čím vyšší počet inzerentů bude neustále cílit pouze na obecné zájmy, tím vyšší bude konkurence a s ní i samotná cena inzerce!

Konec keců…

1. Facebooku hledej!

Facebook má něco, co nazývá „Graph Search„. V podstatě takové vyhledávání na FB, kde můžete vyhledávat informace pomocí dotazů. Celá řada je k nalezení ZDE. Příklad:

pages liked by people who like border collie and dogs

V tomto případě jsem našel FB stránky, které lajkují milovníci psů a zároveň border collií. Nyní bych zjišťoval, zda mohu na fanoušky stránek cílit reklamy skrz zájmy. Podobně můžete postupovat u všech možných oborů. Zkuste kombinovat 2 až 4 AND podmínky a získat relevantnější cílovou skupinu.

2. Není to v zájmech 🙁

Když se poštěstí a znáte cílovou skupinu, může to být jednoduché. Začnete chystat publikum, píšete zájmy/stránky a nic se neobjeví. Ukážeme si, jak to trochu obejít. Otevřete Google a hledejte weby, stránky, blogy a magazíny podobné vašemu vysněnému zájmu. Máte? Dobře! Chtěli jste cílit na blog paleoprovsechny.cz, nicméně Facebook zájem nenabízí, ale našli jste blog paleorecepty.cz. Nyní stačí do Graph Search zadat příkaz: pages liked by people who like paleorecepty.cz a dostanete další relevantní možnosti cílení.

3. Nevím a bádám

Nemůžete přijít na žádné zájmy? Je nutné bádat! Časopisy, magazíny, tématické blogy, diskuzní fóra, klíčová slova, značky, události, to vše může problém vyřešit. Ponořte se do cílovky!

Příklad. Prodávám motorovky, jak budu hledat zájmy? Zkusím projet weby výrobců, kouknu na zájmové stránky o zahradách, kutilství, zjistím, o čem se baví lidé v diskuzních fórech. Zjistím značky výrobců, dodavatelů, prodejců, konkurentů. Snažím se rozklíčovat, proč lidé motorovky potřebují, co s nimi dělají, jaký je rozdíl mezi jednotlivými druhy, co jim pila pomůže vyřešit apod. Během rešerše si vše zapisujte a zkuste zadat výsledky do Facebooku jako zájmy.

4. Konkurece, která prodává

Tento tip je od Jeremyho Salema, který doporučuje zadat do Googlu vyhledávací dotaz v kombinaci se slovy koupit/prodat např. „selling pet products“ nebo „buy toys for kids“. Tuto strategii používá, pokud chce ve svých FB reklamách zasáhnout lidi, kteří s větší pravděpodobností provedou nákup. Cílí na zájmy spojené s konkurencí a vyhledává obchody prodávající konkrétní produkty. Pro rozšíření využívá opět „and“ framework.

5. Najdi vhodné umístění

Už jste to zkoušeli? Vyzkoušejte a možná najdete nové zájmy pro své cílení.

Postup je jednoduchý, ve svém účtu Adwords otevřete Display Planner, kde si podle klíčového slova/tématu vyhledáte možná umístění. Ta využijete jako zájmy. Zvolte si kritérium, podle kterého se budete řídit – relevance, počet impresí atd. Nechávám na vašem uvážení. Zajímavá je i možnost překliknout na video channely a cílit na velké YouTube kanály. Opět můžete využít „and“ frameworku pro rozšíření.

6. Žena? Muž? Věk?

Máte zájmy, ale ještě není vyhráno. Může se stát, že cílovka je stále velká nebo do ní nepatří konkrétní věkové skupiny. Hm a co teď? Tipnu? Odhadnu? Mám data od klienta? Znám cílovku? Využijte tzv. media kity. Často jsou veřejné a obsahují informace, které potřebujete. Media kit časopisu Forbes v ukázce odpovídá na mé otázky – v publiku mám 70% mužů ve věku 25 až 54 let. Voaláá 🙂

7. Dig in Amazon!

Už jste někdy zkoušeli využít Amazon pro FB reklamu? Věřím, že snad každá cílovka má oblíbenou knížku, časopis, autora ať se jedná o beletrii nebo odbornou literaturu. Amazon je další možností, jak vypátrat potenciální zájmy na Facebooku. Ukážu na ukázkovém příkladu.

Dejme tomu, že chci cílit na rodinu, rodinný život apod. Vlezu na Amazon, vyberu si v knihách kategorii „family life“, seřadím si knihy podle Most Reviews a začnu zkoušet. Jako první mi vyjela knížka The Nightingale, která v zájmech bohužel není. Na druhý pokus jsem úspěšnější, jméno autorky v zájmech již existuje 🙂 Tímto způsobem nemusíte postupovat pouze v knihách. Můžete zkoušet i české zdroje, záleží, komu jsou reklamy určené.

8. Zájem + chování

Další možností, jak pracovat s cílením na Facebooku je kombinovat zájmy a chování. Opět si vymyslím ukázkový příklad.

Mám pětihvězdičkový hotel pro psy a chci zacílit vlastníky psů, kteří často cestují. Do prvního chlívku zadám požadované zájmy. Nyní pro zjednodušení jenom „psi“. Následně kliknu na „narrow audience“ a získám další chlíveček, kterým své publikum mohu zpřesnit. V rámci této metody vybírejte již pouze chování. Z původní velikosti publika 710 000 lidí jsem se dostal na nějakých 42 000 lidí. A teď přichází na řadu úvahy. Je to málo? Je to moc? Mám na to dostatečný rozpočet? Je to relevantní publikum?

9. Placená skupina na FB

V zahraničí není výjimkou, že existují placené skupiny na Facebooku. (koupíte produkt/službu a zároveň dostanete přístup). V rámci Graph Search lze tuto možnost využít. Pokud jste členem placené skupiny, můžete využít příkazu „pages like by members of XY group“. Ukážou se vám další možnosti cílení pro specifické publikum placených uživatelů. Já v žádné placené nejsem, takže jsem to nezkoušel. Mělo by to fungovat u neplacených 🙂

10. Najdi podobné 

Občas může nastat, že nechcete cílit přímo na lidi, kteří mají v úmyslu okamžitý nákup. Chcete například cílit na ty, kteří čtou určité magazíny nebo blogy. V tom případě můžete využít opět možnost „vygooglit“ nebo nástroje jako je buzzsumo či similiarweb.com, který ve free verzi umožní hledat obsahově podobné nebo trafficem zajímavé weby. Následně můžete vyzkoušet, zda budou k nalezení v zájmech na Facebooku.

11. Deep narrowing

Posledním tipem je možnost narrowingu. Zadáte hodně obecný zájem např. Fitness a zdraví, následně si vytvoříte další 1 – 2 chlívečky, do kterých budete psát více specifické zájmy. S každým dalším chlívečkem se vám publikum zúží, zpřesní, ale také zmenší! Vyzkoušejte 🙂

A jak pracujete se zájmy vy? Máte nějaké tipy, triky? Hledáte nebo máte data od klienta? Kolik času strávíte přípravou publik? Bylo to pro Vás užitečné nebo desetkrát opakovaná pohádka?

Lupněte mi to do komentu a pohodové Vánoce 🙂

Zdroje a inspirace:

http://broadtargetingformula.com/

https://cs-cz.facebook.com/help/

https://en.wikipedia.org/wiki/Facebook_Graph_Search

 

Související příspěvky:

Marketér a PPC specialista z Českých Budějovic