INIZIO blog

Budoucnost zbožových vyhledavačů

Trend u zákazníků, nebo e-shopová nezbytnost? Anglicky mluvící uživatelé srovnávají své zboží na „comparison shopping engines“, v České republice je známe pod trochu krkolomnějším názvem „zbožové srovnávače.“ Zejména nedávné propojení nejnavštěvovanějšího českého zbožového srovnávače Heureka se skupinou Rockaway vlastnící množství více či méně velkých e-shopů vzbudilo kontroverzi, ale také nejnovější spekulace o (ne)závislosti zbožových srovnávačů, jejich pozici u českých obchodu a budoucnosti zbožových vyhledávačů.

Zbožové vyhledávače pod jednou střechou sdružují nabídky produktů jednotlivých e-shopů včetně relevantních informací, které umožňují provést nákup. No dobře, ale proč by je měl někdo používat? No třeba proto, že konverzní poměry (tedy procentuální vyjádření počtu lidí, kteří provedli námi požadovanou akci) jsou výrazně vyšší než u klasických marketingových kanálů. A to nemluvě o nižších cenách za prokliky. K největším hráčům na českém trhu patří již zmíněná Heureka.cz a Zboží.cz. Mezi TOP2 a zbývajícími vyhledávači dále průzkum odhadují Glami.cz (data za rok 2015, pozn. autora). K dalším zbožovým vyhledávačům patří ty s menší návštěvností jako HledejCeny.cz, Srovname.cz a ShopAlike.cz. Celkem jasný hierarchický žebříček, kde v nejvyšší „kastě“ dlouhodobě dominují dva prvně zmíněné subjekty. Jak by mohla ale vypadat situace po nedávných zbožových turbulencích v příštích pár letech?

Specializované zbožové srovnávače

Specializované zbožové vyhledávače
Specializované zbožové vyhledávače

Je otázkou, na kolik procent je v současnosti český trh koncentrovaný a zda existuje vůbec prostor na nějaké další zbožové srovnávače. Nicméně, vezmeme-li v potaz např. Glami.cz, možná tudy vede cesta.Tento srovnávač se totiž již nyní profiluje jako oborový srovnávač zboží pro módu a doplňky do domácnosti či zahrady. Představa několika dalších specializovaných zbožových srovnávačů, které se zaměří na zajímavý segment zboží a dokáží zákazníkovi poskytnout ještě více informací než velké srovnávače typu Heureka, Zboží.cz, tedy až tak nereálná není.

Amazon jako zbožový srovnávač

O internetovém obchodu Amazonu, jeho vstupu na pole zbožových srovnávačů i to, jak jeho zbožové intervence mohou zahýbat trhem, se píše a mluví již dlouho. Bude zajímavé sledovat, jestli se některé e-shopy rozhodnou prodávat své zboží skrze Amazon a vyhodnotí to třeba jako větší přínos než u zbožových srovnávačů. Na rozsáhlejších e-commerce trzích například v Německu či Velké Británii přicházejí velice často zákazníci právě na Amazon již cíleně vyhledávat zboží. Vyskytuje se tam totiž prakticky veškerý sortiment.

Amazon není samozřejmě čistokrevný zbožový srovnávač, ale funguje na velice podobné bázi. Pokud se registrujete do produktových reklam, můžete tam manuálně nebo pomocí FPT nahrát vaše produkty. Posléze vše funguje podobně jako PPC systém. Proč by tedy takovou roli nemohl zkusit přebrat v podmínkách českého trhu?

icon-1728552_1280

Heureka.cz versus Alza aneb kdo odejde, vyhraje?

Co je podle mého názoru opravdu nepravděpodobné, je rapidní odpad inzerujících e-shopů na v současnosti dvou nejvyužívanějších vyhledávačích Heuréka nebo Zboží.cz, ba právě naopak. Černou ovcí tohoto odhadu se stal nedávno gigant na českém trhu s počítači a elektronikou Alza. Vody českých médií rozvířila v květnu letošního roku zpráva o odchodu tohoto největšího českého e-shopu ze zbožového srovnávače Heureka.cz.

Alza vysvětluje svůj krok ohrožením nezávislosti Heureky.cz po tom, co e-commerce skupina Rockaway převzala Heureku.cz do vlastnictví. To, co poté proběhlo mezi Heurekou a Alzou, může být ale také klasický konkurenční boj „o pozice.“ Alza si tak může také „vyrovnávat účty“ s konkurenční dvojkou českého e-commerce Mall.cz., jenž patří nyní rovněž Rockaway.

Alza s dostatečně silnou brandovou reklamou se takového kroku na rozdíl od jiných e-shopů obávat zřejmě nemusí. Pokud bychom si měli vsadit, tak na to, že naopak počet inzerujících na „zbožácích“ vzroste. Tyto taktické kroky mohou také pomoci menším porovnávačům cen, protože některé e-shopy můžou začít vyhledávat alternativní marketingové nástroje, než jsou ty na samotném vrcholu žebříčku českých srovnávačů.

Postupně ale mohou inzerci opouštět kvalitnější e-shopy, které si poctivě a tvrdě budují svůj vlastní brand. A v momentě, kdy diverzifikují své kanály, budou pro ně „zbožáky“ znamenat daleko méně, než jaký důraz na ně přikládají nyní. Stále totiž platí, že možnosti zbožového srovnávače nespasí špatný e-shop a že kvalitně vystavěný e-shop odchod ze zbožového srovnávače také nezruinuje. Může ale rozdanými kartami na českém e-shopovém trhu řádně zahýbat.

 

 

Související příspěvky:

Copywriter se zájmem o sociální média.