INIZIO blog

Co prozradila interní soutěž o inzerci na Facebooku v roce 2023?

Před pár dny jsme uspořádali na firmě soutěž mezi našimi nejlepšími služebně mladšími markeťáky. Její průběh Vám možná ledacos odhalí o tom, jak funguje reklamní Facebook algoritmus v roce 2023. Tohle je totiž nová šance, kterou Vám Facebook dává. Metoda, jak poměrně jednoduše dosáhnout 2x lepších výsledků a téměř nikdo ji nepoužívá.

Naši mladí talenti se střetli na poli facebookové reklamy. Zápas to byl velmi zajímavý a jelikož odhalil věci, které by měl vědět každý markeťák a každý podnikatel, rozhodli jsme se o něm napsat krátký příspěvek na blog.

 

Kdy jindy se Vám totiž poštěstí přečíst si výsledky, které může kterýkoliv inzerent aplikovat na své podnikání a snížit si cenu za proklik na polovinu? 🙂

 

Soutěž začala tím, čím by měl začít každý marketingový projekt a každé podnikání – poznáním zákazníka. Dokonalým poznáním zákazníka. Vyzpovídáním jednoho konkrétního člověka na alespoň 30 minut. Zjištěním jeho příběhu. A pak dalšího zákazníka. A pak dalšího.

Nepište reklamy pro zástup tříhlavých draků, pište pro jednotlivé hlavy.

O tomto zjištění sice tenhle příspěvek není, ale považuji za extrémně důležité ho zopakovat. První jednoduchý způsob, jak svůj marketing skokově zlepšit je psát reklamu na tělo 1 konkrétnímu člověku. Ne skupině, ne kohortě ne populačnímu vzorku… Jednomu člověku. Z masa a kostí ?

Lidské příběhy jsou si tak podobné, že se budete divit, kolik lidí se najde v jedné konkrétní motivaci, v jednom konkrétním zážitku, v jedné konkrétní touze.
Pokud byste si odnesli jen tuto radu – vyzpovídat lidi z masa a kostí, a natextovat reklamu, stránku a nabídku přímo pro konkrétního člověka tak, aby byla neodolatelná – garantuji Vám, že dosáhnete mnohem lepších výsledků.

Na závěr tohoto bodu bych chtěl přece jenom ještě jednu věc podotknout – nevymýšlejte si, prosím. V textech nelžete a nepoužívejte vymyšlené příběhy vymyšlených zákazníků. Lidé, kteří text budou číst, to poznají. Pokud používáte příběhy (a měli byste je používat), mluvte pravdu.

Princip soutěže – v čem byla hrůzostrašná?

Interní soutěž spočívala ve vytvoření jediné reklamy na Facebooku a jediné stránky. Kdo má zkušenost s marketingem na Facebooku, pravděpodobně mu přeběhl mráz po zádech ☃️ Ano, místo jednotek nebo ještě lépe desítek reklam, které se obvykle testují, rozhodli jsme se udělat jen jednu. Čistě proto, aby si na ní lidé dali více záležet. Je o dobrý trénink a měli byste si ho vyzkoušet také.

Když máte v toulci jen jeden šíp, dáte si zatraceně dobrý pozor, jak dobře zamíříte. Jsou totiž jen 2 způsoby, jak zasáhnout terč. Buď musíte mířit s chirurgickou přesností (= perfektně znát zákazníka a psát mu reklamu na míru) nebo HODNĚ střílet (= dělat spoustu reklam, spoustu textací a spoustu obrázků).

 

Pane Dvořáku, Vy opisujete! Dobrá práce!

Další bod, který je nám znám už dlouho, ale byla by škoda si ho nepřipomenout. Kdo neopisuje, odsuzuje svou práci k testovací fázi. Místo, abyste vzali něco, co už otestovali jiní, a trošku to upravili k obrazu svému. Špatně se to poslouchá?

Kreativita je obrovský nešvar začátečníků. Začátečníci by kreativní být neměli. Těžko přijdou na něco lepšího, než co už někdo otestoval na 100 pokusech za desítky milionů dolarů. Z toho vyplývá, že méně zkušení markeťáci (ale nalijme si čistého vína – i ti zkušení), by měli opisovat ze zahraničí. Z trhů, kde je mnohem větší konkurence, kde je více peněz a kde je dražší reklama.

Umělci a lidé, kteří nedělají direct-response marketing, se mnou asi souhlasit nebudou. Ale Vy, kdo nás už chvíli sledujete, víte, že tyto články píšeme pro podnikatele, kteří nesedí na zlatých vejcích. Pro ty, kteří si dlouhé testování a neustálé začínání pokusem a omylem nemohou dovolit. Budujme značky skvělým produktem a skvělou službou – ne originálním stylem komunikace. Na to drtivá většina trhu opravdu není zvědavá.

 

Zpátky k soutěži – co vyhrálo? Ti, kdo se více inspirovali již ověřenou a úspěšnou stránkou, se umístili na lepších pozicích. Druhá nejdůležitější věc, která rozhodovala o výsledném umístění bylo opsání osvědčeného vzoru a originální nadpis.

Kdybyste strávili jen 20 % tvorby stránkou a 80 % jejím nadpisem, uděláte nejlépe. Mnohem častěji je to ale tak 98 % obsahu ku 2 % nadpisu. Je to škoda.

Nadpis je nejdůležitější částí celé stránky. Pokud je blbý, všechna ostatní práce byla zbytečná. Pokud není dost dobrý, všechna ostatní práce byla zbytečná. Pokud je průměrný, všechna ostatní práce byla skoro zbytečná. Pokud je skvělý, všechna ostatní práce může být mizerná a stejně to bude fungovat.

 

Ještě jednou prosím: nadpis a úspěšné vzory. Pokud jste v životě neudělali stránek alespoň desítky, najděte si svou předlohu. Pro nadpis i pro zbytek stránky.

Nenechte se zvyklat Vaším uměleckým cítěním. Velmi často zvítězí věci, které se Vám nelíbí – jen proto, že vzbudí emoce. A díky tomu u nich lidé stráví více času – díky tomu mají více času Vás poznat – díky tomu si Vás oblíbí a získají k Vám důvěru – díky tomu od Vás budou nakupovat a poptávat. Je to trochu proti intuici, ale funguje to tak už stovky let. Je to stejné jako kdysi na středověkém tržišti – kdo se bojí svou nabídku trochu zakřičet, toho překřičí bohatý soused.

No schválně, líbí se Vám stránka níže? Nám se nelíbila. Vůbec. A víte co? Vyhrála. Suverénně. Byla podle vzoru a nadpis pochopil klienta.

 

Nejsilnější faktor? Poloviční cena za proklik??

Suverénně nejsilnějším faktorem, ať už si to přiznat chceme nebo ne, byla umělá inteligence pro generování obrázků.

Každý, kdo použil osvědčený formát 4 vygenerovaných obrázků a k tomu text, získal dvojnásobnou proklikovost a tedy poloviční cenu za proklik (protože na Facebooku se platí za zobrazení. Za stejnou cenu za zobrazení tedy získali lidé s vygenerovanými obrázky dvojnásobek prokliků).

Proč je to kontroverzní? Většina markeťáků miluje grafiku ❤️. I my ji milujeme. Zavrtat se na půl hodinky do Photoshopu a vytvořit tam parádní banner, který budou lidé milovat. Ale rok 2022 nám do toho hodil masivní hořící vidle. Místo za 30 minut v obrázkovém editoru si můžeme prakticky bez práce obrázky vygenerovat. Zhruba 1 za minutu. Stačí znát zákazníka, umět s Midjourney, umět anglicky (nebo s překladačem) a nasbírat trochu zkušeností se zadáváním pokynů umělé inteligenci.

Člověk by řekl, že je to odfláklá práce. Ale tahle spolupráce s umělou inteligencí získala dvojnásobné výsledky. VŠEM, kdo ji použili. Všem do jednoho. Bylo to až neuvěřitelné sledovat. Lidem i Facebooku se tyto obrázky prostě líbí více než profesionální grafická práce. Možná se lidem nelíbí vždy esteticky, ale zaujmou je více. A to se líbí algoritmům Facebooku.

 

Pokud máte rádi peníze a dokážete svůj čas využít lépe, používejte generování obrázků skrz umělou inteligenci. Opište náš vzor – 4 obrázky v jednom velkém čtvercovém (tak, jak Vám to Midjourney vyplivne) a k tomu text, který mluví k člověku, pro kterého reklamu píšete. Případně, pokud se chcete vyřádit, jeden obrázek nahraďte reálnou fotkou. Text tam pak dáte přes jakýkoliv editor. A pokud se nechcete učit ani to, funguje to slušně i bez jakýchkoliv úprav. Vygenerujte si jich hromadu a pak vyberte 10 % nejlepších. Nebo jen 1 nejlepší. Budete koukat, jak velký efekt to má!

 

Tohle jsou naše poznatky. Všichni soutěžící měli stejné téma, stejně času, stejné možnosti, stejné informace, ale rozdíly byly obří. Zvítězil člověk, co nejlépe navnímal konkrétní osobu (zákazníka), pro kterou reklamu psal, nejlépe opsal vzorovou stránku, napsal velmi dlouhou reklamu a vygeneroval k ní obrázek umělou inteligencí (AI).

Tohle „stačilo“ k tomu, aby získal násobně lepší výsledky, než přinesla průměrná reklama.
Poučte se z toho jako moji podřízení. Bude se Vám pracovat rychleji, efektivněji a s mnohem lepšími výsledky.

 

 

Případně nechte tyto starosti na nás a nechte si pomoci. Stačí říct a můžete trápení s algoritmy hodit za hlavu.

➡️ Vyplňte krátký kvíz a zjistěte, zda vám můžeme pomoci zvýšit počet vašich objednávek. ⬅️