INIZIO blog

Na co si dát pozor u webové typografie?

Kolem webů koluje jeden opakovaný mýtus:

„Lidé na webu nečtou.“

Vzniká tím u řady lidí chybný názor:

Lidé text na webu stejně nečtou = písmo není důležité = nebudu to řešit.

Janice Redish ve své knize Letting go of the Words píše, že lidé na webu napřed scanují, zorientují se a přečtou si až to, co považují za důležité.

V tu chvíli přijde do hry webová typografie (jak na webu pracovat s písmem). Ta lidi dovede tam, kam potřebujete. Zvýší čitelnost a tím i přesvědčivost vaší webové stránky.

Pokud totiž písmo podceníte, platí jednoduchá zásada:

Člověk nepřečte = nepochopí smysl webu a služby = odejde bez nákupu.

Jak to dělat lépe?

Jaké jsou hlavní 2 pravidla webové typografie?

1) Musí to být čitelné

Chcete-li zaujmout návštěvníka webu, musí na první pohled pochopit z internetové stránky 3 základní brandové informace:

V dalších fázích návštěvy uživatel potřebuje i další údaje. Na co kliknout, co má dál udělat a podobně.

Když textový obsah nepřečte (případně mu to dá zabrat), strháváte si tím body. V lepším případě si o vás udělá špatné mínění. V tom horším vás opustí bez akce, kterou byste od něj chtěli.

2) Musí to předat správné emoce

Kniha Myšlení rychlé a pomalé zmiňuje zajímavý výzkum.

Autoři testovali přesvědčivost sdělení. Skupina lidí měla hodnotit 2 totožné nadpisy. Lišily se pouze tím, že jeden byl napsaný tučným písmem a druhý normálním.

K velkému překvapení působil přesvědčivěji tučnější text. Bez ohledu na fakt, že obsahoval naprosto totožné sdělení.

Platí zásada, že každý typ písma se hodí pro jinou příležitost. To byste měli u typografie zohlednit.

Co všechno u typografie na webu hlídat?

Pozadí

Dost závisí na celkovém záměru grafického designu. Z hlediska typografie ale platí tato zásada.

„Bílý text na tmavém pozadí se čte zhruba o 30 % pomaleji než tmavý text na světlém pozadí.“

Oči to moc nesnesou ani na papíře. Schválně si zkuste delší dobu číst něco na tmavém podkladu. Minimálně mě z toho vždy bolí oči. Na webu to nebude o moc lepší.

Kontrast

Abyste lidem usnadnili scanování webu, měli byste chytře pracovat s kontrastem.

Lidé by už podle odlišné barvy měli rychle rozpoznat, kde jsou nadpisy a podnadpisy. Tučné písmo by vždy mělo zvýraznit to, co je důležité.

Písmo a pozadí by mělo být co nejvíce kontrastní. Černým textem na bílém pozadí nic nezkazíte. Chcete-li větší různorodost a neoplýváte citem pro barvy, inspirujte se kontrastní kalkulačkou.

Řádek

Ideální délka řádku se pohybuje:

Zde se délka řádku odvíjí od zvyku, kdy většinu webového obsahu spíše scanujeme než aktivněji čteme. Moc dlouhá délka namáhá oči. Moc krátká ztěžuje vnímání souvislosti obsahu.

Dbejte i na řádkový proklad. Ten by se měl podle nejnovějších doporučení pohybovat okolo:

Když použijete moc malý, působí text opticky přehnaně hutně a podvědomě odrazuje od čtení. Moc velký zase vede čtenáře mylné k domněnce, že čte samostatné položky.

Velikost písma

Moje neoblíbené téma. Přijde mi totiž, že málokterá webová stránka tohle dodržuje.

Zde se drží hladiny velikostí takto:

Tady si ale dejte hodně velký pozor na výběr písma. Každé se totiž při stejných velikostech chová trochu jinak.

 

 

V souvislosti s velikostí často na webech vidím trend přehnaného využívání verzálek (samé velké písmo) na úkol normálních minusek (střídání velkého a malého).

Preferujte jednoznačně minusky. Oko je na tento typ písma zvyklé a snáze se mu takový text scanuje.

 

Zarovnání textu

V dřívějších dobách jsem texty neustále zarovnával do bloku. Lákal mě k tomu zvyk z knih i subjektivní obliba. Prostě se mi to víc líbilo mít srovnané řádky z obou stran.

Jenže jednoho krásného večera mi ukázal můj blog kamarád na mobilu. A mně se hned obrátily oči ve sloup. Posuďte sami:

 

Zarovnání do bloku totiž vytváří prostrkávání (taky známé jako bílé řeky). Na desktopu si toho díky širokému monitoru většinou nevšimnete. Jenže mobil tento luxus nenabízí a obsah vypadá hůř než úsměv hokejisty po nárazu puku o zuby.

Proto zarovnávejte vždy vlevo. Minimálně do doby, než webové rozhraní nenabídne dostatečně přívětivý způsob, jak dělit slova.

Na typografii webu záleží

Díky jejímu zvládnutí vedete zájem čtenáře tam, kam potřebujete. V opačném případě si házíte překážky pod nohy.

Lákalo by vás mít web s propracovanou typografií? Pak neváhejte a sjednejte si nezávaznou schůzku.

Chcete pomoci s UX vašeho webu? Kontaktujte nás!