INIZIO blog

Proč kupujeme každý rok e-shopy a weby za miliony Kč

Naše firma každý rok nakupuje (alespoň každý rok od 2015). Kupujeme občas celé on-line společnosti, ale hlavně jiné internetové obchody.

V posledních letech to byly hlavně Plná taška, Pořiďlevně.cz, Poštazadáčo.cz nebo Rintio.cz. A neděláme to kvůli tomu, abychom se stali nějakou diversifikovanou finanční skupinou. Naopak s každou podobnou investicí si musíme velmi dobře hlídat, aby nám nesebrala příliš energie a soustředění na náš hlavní byznys.

Tak proč tedy nakupujeme, když to stojí dost peněz? Za posledních několik let jsme na tyto akvizice vydali již přes 10 miliónů Kč. Proč?

1. Abychom vydělali peníze.

To nudné si pojďme říct hned na začátek. Ano, toto je samozřejmě podmínkou podnikání. A nemáme tolik peněz, abychom si mohli dělat ztrátové investice. S koupí každého webu sledujeme samozřejmě návratnost investice. Ale toto není zdaleka hlavní důvod.

Všechny naše investice nám také (bohužel) peníze nevydělaly.

2. Abychom si mohli hrát na vlastním písečku.

Na zákaznících si občas nemůžeme zkoušet nové marketingové taktiky. Některé jsou navíc hodně agresivní, a to se našim zákazníkům nemusí líbit, pokud nebudeme mít maximální jistotu, že to bude fungovat.

Velkou většinu marketingových strategií, postupů a grafických návrhů s vysokými konverzními poměry jsme objevili poprvé na našich vlastních projektech.

Mám velkou obavu, že pokud bychom tyto pravidelné akvizice přestali dělat, přestali bychom dostatečně rychle růst. A teď nemyslím obratově, ale jako specialisté na vývoj a marketing.

3. Abychom se naučili hospodařit a dělat marketing jako majitelé e-shopů. Nic Vás nenaučí tolik o počítání návratnosti, než když to děláte s vlastními penězi.

Mít zodpovědnost za vlastní peníze je na jednu stranu osvobozující, protože raději prodělám peníze nám než našemu zákazníkovi. Na druhou stranu ekonomický tlak, který u e-shopu pozná pouze člověk, který sleduje jeho bankovní účet, se těžko dá srovnat s pohledem do Google Analytics nebo Facebook reklam.
Když totiž utrácíte vlastní peníze (a my jich utrácíme do reklam našich webů přes půl milionu Kč měsíčně pouze na Facebook reklamu a další stovky tisíc Kč měsíčně za Google Ads), občas prostě chcete některým problémům a chování algoritmu rozumět více do hloubky.

Nic nás nenaučilo tolik o tvorbě reklam s dobrou návratností jako práce na našich vlastních e-shopech. A nic nevydělalo našim zákazníkům tolik peněz, jako kampaně, které jsme jim připravili na základě znalostí z našich webů a e-shopů.

A ještě jedna věc nás naučila hodně. Několik našich projektů a internetových obchodů nám za posledních let zkrachovalo. Asi věříte, že z takových případů jsme si odnesli rovněž velmi cenné poznatky. Víme tak již velmi dobře jak to nedělat.

4. Abychom měli data, která můžeme kdykoliv prozradit a publikovat.

To nejzajímavější na marketingu jsou totiž výsledky. A výsledky nejsou jen konverzní poměr, tržby a návštěvníci. Výsledky jsou zisk, ztráty a hodnotné detaily z fungování byznysu, které by někdo i mohl považovat za obchodní tajemství. To nemůžeme prozradit na naše zákazníky, ale můžeme to prozradit sami na sebe.

A naše obchodní tajemství musí být, že jsme schopní dělat dobrou službu pro zákazníky naší agentury. A pokud toto obchodní tajemství půjde snadno okopírovat, nebude to naší konkurenční výhodou příliš dlouho, ani kdybychom jej zavírali na noc do sejfu.

Pokud našim potenciálním zákazníkům na schůzce prezentujeme kromě výsledků z webové analytiky také výsledky z výroční zprávy daného e-shopu, který vlastníme, může si být zákazník jistější, že víme, o čem mluvíme.

Chcete pomoci s úspěšnými kampaněmi?